Zero waste w biznesie

Już około jedna trzecia konsumentów decyduje się na wybór tej marki, która jest eko a ponad połowa twierdzi, że opakowania sztuczne to już naprawdę poważny problem, który trzeba skutecznie rozwiązać.

Nie ma co się oszukiwać. Bycie ekologicznym to już trend, także w biznesie. Klienci dynamicznie, zwłaszcza w ostatnich latach, zmieniają podejście do robienia zakupów oraz korzystania z różnych usług. Są coraz bardziej wymagający pod względem dbałości o ekologię. Jeśli firma nie rozwija się w kierunku zero waste, może mieć poważne problemy na rynku. Co zatem zrobić, aby nie popełnić błędów w tym zakresie? Sprawdźmy.
Opakowanie może pogrążyć

Masy folii, taśmy klejącej, zbyt duże opakowania. Klienci nie patrzą już na to przychylnie. Plastikowe wypełniacze i “pakowanie powietrza” to zmora sklepów internetowych. Do tego w ten sposób firmy tracą również na transporcie, ponieważ dostarczają znacznie mniej produktów podczas jednego kursu. Taki transport generuje ponad 120 milionów ton dwutlenku węgla rocznie!

Warto dobrze zastanowić się nad tym, w co dokładnie pakujemy sprzedawane produkty. Tutaj najlepsze będą po prostu opakowania kartonowe lub zwykły, szary papier. Unikaj styropianu! Wytworzenie go jest bardzo szkodliwe dla środowiska i zgubne, ponieważ produkcja tego materiału należy do tych tańszych, dlatego jego recykling pozostaje nieopłacalny. Opakowania plastikowe też nie są pożądane, ale na szczęście je łatwiej przetworzyć, więc w ostateczności i w odpowiedniej proporcji można się na nie decydować. Unikajmy natomiast opakowań będących połączeniem papieru i plastiku - tych elementów nie można oddzielić, więc także nie podlegają recyklingowi - klienci mają tego coraz większą świadomość.

Dobrym podejściem marketingowym okazują się często różnego rodzaju opakowania wielokrotnego użytku. Mogą być to dekoracyjne puszki lub słoiki, które konsumenci z powodzeniem wykorzystają w swoich gospodarstwach domowych. Do tego świetnie wyglądają. Można postawić także na woreczki z materiału, które w połączeniu z przemyślanym zabezpieczeniem stanowią estetyczne i praktyczne opakowanie.

Jeśli używamy wypełniaczy, to tylko tych biodegradowalne lub wykonane z materiałów roślinnych. Przykładem może być wełna drzewna, papierowe ścinki lub gazety.

Chwal się tym, że jesteś eko

Skromność w biznesie to nie zaleta. Trzeba jednak wiedzieć, jak się chwalić i czym. Bycie eko i troska o środowisko to doskonała reklama niejednego sklepu czy firmy usługowej. Klienci lubią też wiedzieć, co dzieje się w biurze lub na zapleczu, więc warto informować ich o ekologicznych rozwiązaniach wdrażanych w siedzibie firmy i wśród jej pracowników. Segregacja odpadów i wybór produktów wielorazowych to podstawa.

W branży gastronomicznej możemy całkowicie rezygnować z jednorazowych słomek, plastikowych sztućców i talerzy lub zachęcać klientów do przyjścia z własnym kubkiem lub pojemnikiem, jeżeli biorą jedzenie na wynos.

Warto również pochwalić się nowoczesnym podejściem. Cyfryzacja i automatyzacja pozwala najczęściej na unikanie masowego drukowania różnych dokumentów. Dobrze odbierane jest oczywiście także podkreślanie znaczenia i wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii. Produkowanie i dystrybuowanie ekologicznych, biodegradowalnych, bezpiecznych materiałów to także osiągnięcie, o którym trzeba informować głośno i wyraźnie. Firmy organizują także wiele ciekawych inicjatyw, którymi chętnie dzielą się ze swoimi konsumentami. Przykładem będzie tu akcja #mobilnygivebox polegająca na ustawianiu w miejscach pracy pojemników służących wymianie różnych rzeczy, jak książki, zabawki, płyty, artykuły gospodarstwa domowego itp.

Promowanie przedsięwzięć proekologicznych we własnej firmie to przede wszystkim świetny trend ku poprawie kondycji naszej planety, ale nie bójmy się przyznać, że to także doskonały pomysł na promocję wizerunku, reklamę marki i upowszechnianie informacji o tym, co sprzedajemy. Liczymy na korzyści biznesowe, ale dalej robimy coś dobrego. I to się liczy.

© 2020 Zero Waste